torsdag 28. juli 2011

Oates: Niagara. Bok om hemmeligheter. Annet innlegg

Hva fikk jeg ut av boken, som ble anbefalt så sterkt av den skjønne og ivrige bokhandlersken?
Hemmeligheter, hemmeligheter. Hemmeligheter er skummelt. Åpenhet skaper større trygghet. For barn og for voksne. Men når man ikke orker å se sannheten og virkeligheten i øynene, hva da?
Bøker som har spenn og brudd i seg er ofte interessante. Det var på en måpte mange historier i denne boken, mang ting vevd sammen til en roman. Kjærlighetshistorier (flere). Miljøkriminalitet. Annen kriminalitet. Forholdet mellom voksne og barn.Brå død.  Alt vevd sammen til en stor historie. Jeg liker også når det er ubesvarte spørsmål eller gåter i en roman. Ikke nødvendigvis "åpen slutt", det liker jeg ikke så godt, men noen ting å grunne på, det liker jeg. Men etter lesningen av denne boken skulle jeg likt å ha noen diskutere med. Hva betyr f.eks Fallene. Dette skulle jeg også ha diskutert. The Falls. På norsk Niagara, men i overført betydning handler jo boken også om å stå oppreist, eller å falle. Å kaste seg uti, eller å bli presset ut. Eller å bli reddet!
Konklusjon: Vi må lese denne eller andre bøker av Oates i litteraturgruppen.

Om Niagara Falls, Love Canal etc står det f.eks endel på nettet. Det står at det er en av de største miljøskandalene i USA, så boken bygger på reelle fakta.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar