fredag 13. april 2012

April is the cruellest month, breeding... (Hva vet jeg egentlig om T.S Eliot?)

T.S. Eliot. Jeg kjenner navnet. Jeg viste til og med på filmquizzen til Einar i januar, at Cats er basert på diktningen til T.S Eliot (men kanskje ikke så mye som man liker å tro...). MEN: hva vet jeg om T.S Eliot og dikningen han. Ingen verdens ting.

Stille fredagskveld og jeg er alene i huset. Rødvin i glasset. Jeg leser litt i en avis og ser navnet T.S. Eliot. Hmm. Griper til Kindelen min, søker. Griper til iPhonen min og sjekker litt. Vips, der har jeg lastet ned samlede dikt. Åpnet det jeg er mest interessert i: The Waste Land fra 1922.
(Jeg er interessert i dette diktet  pga at en av bøkene i Dark Tower-serien til Steven King heter The Waste lands, og jeg tenker at King spiller på dette diktet, siden serien som sådan spiller på Childe Roland to the Dark Tower Came).

Nåja, for en liten sum lastet jeg ned alle diktene til T.S. Eliot på Kindle, og om jeg ikke kommer til å lese alle, så har jeg allerede lest litt, og siterer begynnelsen her:

April is the cruellest month, breeding
Lilacs out of the dead land, mixing
Memory and desire, stirring
Dull roots with spring rain.
Winter kept us warm, covering
Earth in forgetful snow, feeding
A little live with dried tubers.

Til alle som har Kindle: Last ned et dikt i dag!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar