onsdag 3. august 2011

Charles Bukowski: Post Office. Skitten, mørk og morsom


Min første bok av Bukowski, tok den fordi Fransisca nevnte på FB at hun leste mye Bukowski for tiden. OK, tenkte jeg, da tar jeg en, jeg og!
Dette var noe helt annet enn forfinede kvinner fra England på 1800-tallet!

Fortelleren, Henry Chinansi, er en forfyllet fyr som drikker, puler og er frekk i kjeften. Kanskje ikke uten gode egenskaper og sjarm. Han ramler tilfeldig inn i Postvesenet, og jobber der lenge. En hard jobb, harde overordnede, selv er han heller ingen godgutt, lurer og lyger og skulker! Men han holder ut i år etter år.

"All right now, you've got a good jobb. Keep your nose clean and you've got the security the rest of your life."
Security? You could get security in jail. Three squares an no rent to pay,  no utilities, no income tax , no child support. No license plate fees. No traffic tickets. No drunk driving raps. No losses at the race track. Free medical attention. Comradeship with those with similar interests Church. Roundeye. Free burial.


Jeg skal ikke si så mye mer om boken og handlingen. Det som jeg hadde glede av i boken, er jo de smarte, mørke betraktningene og de harde, morsomme sitatene som boken er full av. Siden jeg leste boken på min Kindle, dukket det opp en forsiktig understreking der hvor mange har sitert/klippet tidligere. Det kunne vært irriterende, men jeg synes det var bra, det gjorde at jeg ble spesielt oppmerksom, tok en ekstra kikk på dette sitatet.

Jeg synes dette var mørkt, morsomt, smart (selv om jeg normalt heller mot type Jane Eyre som hovedinteresse...) Jeg skal definitivt lese mer av Bukowski.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar