mandag 6. juni 2011

Charlotte Brontë: Ny filmatisering av Jane Eyre


Jane Eyre
Ny filmatisering


Tidligere i vår viste jeg BBC-filmatiseringen fra 2006 av Jane Eyre for min datter 13 år og min mann. Det var skikkelig gøy å se det sammen med dem, som ikke hadde noen forventninger eller ante noe om Jane Eyre overhodet.

"Det er noe med det tårnet", sa min mann skarpsindig.
"Ja, det er det", sa jeg.
"Hva er det, husker du det, mamma?" sa Ragnhild.
Jeg forsikret henne om at har man først lest Jane Eyre, så husker man hva det er med tårnet. Å ja da, jeg husker!

MEN - nå er det kommet en ny filmatisering, med premiere på Bergen kino 24. juni. Gleder meg! Og som vanlig også: Gruer meg. Tenk om det blir dårlig...
Men samtidig: når man først begynner å se filmatiseringer av bøker man liker, så er det faktisk bedre å se flere. Bedre sammenligninger.

2 kommentarer:

  1. Eg og gleder meg til denne! Elsker serien som du nevner, men såg og ei filmatisering frå 1996 med William Hurt som Rochester, og den var ikkje så verst. Liker fleire filmatiseringer av samme bok, og den med Timothy Dalton er ikkje så verst den heller. Hehe, har visst sett ein del allerede :-P

    SvarSlett
  2. Du har virkelig sett mer enn meg av Jane Eyre-filmatiseringer! Men jeg har sett en klassiker fra 1944 med Orson Welles som Rochester, og den likte jeg veldig godt! Jeg får se meg gjennom Jane Eyre-filmatiseringer i høst, det kan være et prosjekt!

    SvarSlett