tirsdag 29. november 2011

Byatt:The Childrens Book. Avsluttende ord

Suffragett- kjemper for stemmerett for kvinner.
Et av de mange tingene i boken, for de mange
hovedpersonene er involvert i absolutt alle
strømninger i tiden... Dramatisk bilde.
Jeg fikk ikke skikkelig grep om denne boken. Jeg forstår at det er et interessant tidskoloritt, men det gikk raskt, av og til synes jeg det var mye oppramsing av hendelser... Romanen sluttet etter første verdenskrig, så det var noen år, kanskje tredve år, som romanen spente over. Og så mange mennesker. Det var vanskelig å huske dem fra hverandre. Ikke noe klart plott, noen personer var mer engasjerende enn andre, men når man ikke får skikkelig tak på noen, så ble det ikke helt bra.
Jeg forstår ikke at denne boken fikk så gode kritikker som den gjorde. Synes den var for ustrukturert og oppramsende...
Anbefales: Nei, egentlig ikke. Ikke noe galt i boken, men det er bedre bøker å bruke tiden på.

PS: Jeg tror ikke engang jeg hadde klart å lese ut denne boken om jeg ikke hadde hatt den på min iphone-kindle-app... Når man henger et sted, på et busstopp eller venter på noen, slike ting, har man gjerne mobilen, men ikke nødvendigvis lesebrettet. Opp med mobilen, lese noen sider... sånn har jeg "slitt" meg gjennom denne boken...

Se også: http://minleseglede.blogspot.com/2011/10/s-byatt-childrenss-book.html

1 kommentar:

  1. Jeg må innrømme at jeg hadde stor glede av The Children's Book. Jeg er helt enig i mye du skriver om den i anmeldelsen, at det var tungt å følge alle trådene. Ganske ambisiøs bok! Men epoken har alltid fascinert meg. I tillegg leste jeg hele tiden boken med nittenseksti årene i tankene, hippiene, romantiseringen av barn og barnaktighet, og hvordan tilslutt den ansvarløsheten, friheten og egoismen ødela for den neste generasjon. Det syns jeg hun virkelig viser med boken. Dobbeltmoralen. Og jeg syns også som du påpeker at Byatt greide å skape noen ganske uforglemmelige karakterer, de var fantastiske! Har som deg lest flere av Byatts bøker og dette er min favoritt- etter Besettelse så klart!!

    SvarSlett