søndag 30. juni 2013

Amalie Skram: Forrådt

"Mit Hjerte er fuldt av Kjærlighet til hende. Jeg tror,  jeg kunde dø for hendes Skyld, saa let som jeg spiser et stykke Smørrebrød, ja, ialtfald naar jeg kom lidt i Ekstase."

Slik sitter Rieber og tenker. Hva er det som er galt? Denne mannen rundt 30 har fått sin unge vakre brud, bare 17 år, han elsker henne vilt men mismotet brer seg.. 
Akk ja, desverre velger han feil strategi med henne. For nå kommer det til å gå fra vondt til verre.. 

Jeg leser Amalie Skram, Forraadt. Ja, jeg vet, dette burde jeg ha lest for lengst, men det ble aldri slik.

Men under festspillene 2013 så jeg forestillingen Kråkevik vs Skram, en kjempefin forestilling og etterpå bestemte jeg meg for å lese mer av Skram. So here we go! 

Og siden den nye biblioteksappen har kommet, er det lettere å laste ned og få tak i bøker man får innfall på. 
Så langt har jeg likt denne boken svært godt.. Stadig slår det meg at klassikerne - det er lesverdig, det. 

Men ellers har jeg alltid tenkt om denne boken - som jeg ikke før har lest, at det var "stakkars Amalie Skram.." Men slik er det ikke for en moderne leser, og kanskje ikke for en samtidig? Ory er så ubøyelig, så urimelig i din fordømmelse og det at hun ikke kan slippe. 
Tragedien var vel at de giftet seg.. De ble begge forrådt. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar