lørdag 10. mars 2012

Mine kommende bøker

Jeg har lest lite de siste månedene. Sånn er det noen ganger i livet. Slukeperioder og perioder da man er opptatt av andre ting (jeg har vel spilt Wordfeud...). Nåja. Nå er det noen fine ting som skjer:

1) Leser Flaubert's parrot av Julian Barnes. Fin bok, blir veldig glad interessert i Flaubert ved å lese denne. Jeg tenker at boken iscenesetter noen spennende ting: forholdet mellom levd liv og litteraturen som forfatteren skriver, drømmen og facinasjonen over forfatteren, og vissheten og sorgen over at dette livet faktisk er borte, er tapt... Så henter man ut brokker og stykker av dette livet: Flauberts kvinner, Flauberts hunder, Flauberts papegøye. Disse tingene er beviser, og mellom bevisene vever man en historie som kan være sann, eller den kan være falsk... Dette tenker jeg når jeg leser denne boken.

2) Jeg har bestilt Murakamis bok III om 1Q84, og gleder meg til å gå igang med den, den er på vei i posten til meg.

3) Lansering av neste bok i A Song of Ice and Fire (eller hva nå det heter...). er rett rundt hjørnet. 15. mars kommer boken, og estimert i min  postkasse den 21. Jeg var kanskje litt lunken til forrige bok, gøy å lese men gud hvor sakte historien har begynt å gå... Og neste bok handler nok ikke om mine favoritter, men likevel, dette er bare tulleinnvendinger, jeg kommer til å legge alle andre bøker til side for å lese denne!

4) Så har jeg lastet ned Lawrence på min Kindle, og vil lese noen av hans romaner, inspirert av Kjærstads namedropping. Det gleder jeg meg også til...

5) Amazon Kindle sender eposter om at Joyce Carol Oates har kommet ut med ny bok. Den vil jeg lese.

6) Joan Dideon likeså. Jeg var ikke helt i skyene over "A year of magical thinking", men samtidig var det noe fint med den boken... så jeg har nok lyst på neste...

7) Så er det litteraturgruppens bøker, vi har bestemt oss for den islandske forfatteren Gyrdir Eliassons "Mellom trærne" og Flauberts "Madam Bovary". Særlig den siste gleder jeg meg til, jeg husker at jeg leste den og ble irritert og frastøtt, men det er 25 år siden. Jeg tenker kanskje annerledes om det nå?
Men det går mye, mye saktere enn tidligere. Jeg klarer ikke konsentrere meg slik som før. Det kommer kanskje tilbake? Jeg kan kanskje utvikle "Normanns område?" Hmm, tviler på det!

2 kommentarer:

  1. Man kan heldigvis forandre seg! Jeg begynte på Mrs.Dalloway en gang da jeg var ca. 16 år og gav meg etter tre sider for den skrivestilen der, det orket jeg ikke. Så måtte jeg plukke den opp igjen nå nylig fordi den er på pensum, og nå likte jeg den kjemepgodt! Den er jo helt fantastisk. Jeg kommer nok til å lese den på nytt tilogmed. Og det er jo bare 7 år siden jeg plukket den opp og gav opp. Madame Bovary leste jeg i høst, jeg likte den meget godt.

    SvarSlett
  2. Ja, etter Julian Barnes er jeg blitt motivert! Mrs. Dalloway likte jeg kjempegodt. Alt av V.W forresten!

    SvarSlett