torsdag 28. juli 2011

George R.R Martins: A Dance with Dragons. Inntrykk halvveis


Jeg har nå lest ca halvparten av de 950 sidene i den etterlengtede boken A Dance with Dragons. Det er gøy å lese, det er ikke til å komme forbi. Men samtidig merker jeg en viss tretthet i forhold til noen ting. F.eks Dany. Hun er jo fantastisk, men nå har hun satt seg fast i en by og kommer ikke av flekken, involvert i intriger og uhumskheter. Sånt er litt kjedelig å lese om.

Det burde kanskje vært satt ut advarsler mot fantasy-fortellere: Hver bok ikke mer enn 750 sider, og ikke mer enn 8 bind  i en serie. Slik måtte forfatterne begrense seg litt. Det hender for ofte at seriene mister farten og trøkket etterhvert.
Jeg mener: Wheel of Time er et godt eksempel. Full intensitet i de første bøkene, så  blir det introdusert flere og flere folk og flere og flere hærer og en masse personer som henger rundt hovedpersonen for å intrigere. Vel og bra, men det er ikke spennende. Så langt i A Dance har jeg likt best Jon Snow-sekvensene (ikke overraskende, jeg er vill etter Jon Snow--). Jeg har vært skuffet over Danys (men full av forventning likevel, hun må vel lære seg å kontrollere dragene sine?) Tyrion er stadig en glede. Arya har jeg ikke sett noe til, og det er skuffende. Theon Greyjon lider i kjelleren til verdens største sadist, men det er likevel ikke figurer som jeg vil se så mye mer til. Brandon Stark er svært interessant, og han har nå nådd Den treøyde kråken. Det er slik det skal være! Det må skje noe...

Konklusjon så langt: Jeg har jeg kost meg med lesningen, men jeg har ikke vært fortapt, sugd inn i boken, borte for verden.


Se også
2011 World Fantasy Award Nominees AnnouncedLocus Magazine has just posted the The World Fantasy Awards nomination ballot! Winners will be announced at this year’s World Fantasy Convention, to be held October 27-30, in San Diego CA. The World Fantasy Awards have also announced the two winners of this year’s Lifetime Achievement Award.
Se de nominerte og få gode lesetips!

1 kommentar: