søndag 23. oktober 2011

"Alle" burde lese Falkbergets "Nattens brød"

Jeg er nå i gang med Plogjernet av Falkberget, etter at jeg leste An-Magritt for litt mer enn et år siden. Jeg har lest alle de fire bøkene flere ganger før, og synes det er noe av det beste jeg har lest på norsk. Og det mener jeg fortsatt.
Det er synd og skam at Falkberget blir så lite lest som han blir. Det er kanskje fordi språket er litt vanskelig, dialektinnslag, svensk, tysk, latin, fremmedord fra gruvedrift og kirkespråk. Det er en viss utfordring i å lese teksten, til man kommer inn i det. Men det er på den andre siden så rikt språklig at det blir en ekstraglede. 
Karakterskildringene er også noe av det som er fantastisk med Falkberget. Så raskt han får alle bipersoner levende frem med egne historier og dramatisk fortid, med sine sår og tap, drømmer og håp. Dermed blir fortellingen så full av liv og bevegelse. 
Og så er det hovedpersonen An-Magritt med sin ukuelige stolthet og vilje, som bærer boken / bøkene. For en leseglede!

4 kommentarer:

  1. Så godt at du anbefaler Nattens brød. Jeg er så enig. Falkberget burde leses av langt flere. Selv har jeg lest Nattens brød mange ganger. Og finner stadig noe nytt. De bøkene er et skattkammer!
    Akkurat nå forbereder jeg meg til et foredrag om kjemi i Falkbergets diktning og skal til å skrive om alkymien i Nattens brød. Til en internasjonal konferanse i Bergen. Egentlig skulle jeg ha lest bøkene på nytt, men rekker ikke.
    Til deg og alle som er glad i Nattens brød: For tre uker siden ble det lagt ut ordforklaringer på nettsiden til Falkberget-Ringen: http://falkberget.no/name/om_dikteren/ordforklaringer
    Her kan du kanskje finne svar om du lurer på noe.

    SvarSlett
  2. Takk Åse, for hyggelig kommentar og veldig nyttig lenke! Ja, ordforklaring kan være nyttig for enhver. Håper det går godt med innlegget ditt. Skulle gjerne tatt turen innom, men har et møte da--- Lykke til, håper det kommer mange og hører på deg!
    Og Falkberget, som bør leses mer!!!

    SvarSlett
  3. Jeg så ikke så langt ned på siden at jeg oppdaget at du bodde i Bergen. Så morsomt.
    Har du sett denne?
    http://blogg.bt.no/maratonmannen/2011/08/05/mitt-livs-ti-beste-bøker/#.Tqa7whxUOEs
    Jeg er ikke enig i at Falkberget ikke har humor, men flott at han plasserer ham i et selskap han så absolutt hører hjemme!

    SvarSlett
  4. Ja, og jeg kjenner også noen av de som skal være med på konferansen... Men temaet er jo litt sært for humanister, er det ikke?
    Uansett, Jürgen er en veldig flott tegnet skikkelse, med sin brennende kjærlighet til Johannes, undertrykte lengsler og lyster, og sitt ulykkelige hjerte bak et ødelagt ytre, og en besatt ide om å lage gull... Et godt eksempel på Falkbergets fantastiske fortellerkunst, at han klarer å gjøre personer og bipersoner så rike og fulle av dybde og personlighet og kontraster, i bare noen enkle setninger her og der!

    SvarSlett