lørdag 30. juli 2011

He is just not that in to you: lettbent, morsom og slett ikke dum!

På min Kindle (ja, jeg er så fornøyd at jeg holder på å sprekke...) lastet jeg ned boken He is just not that in to you. Kanskje noe jeg strengt tatt burde lest da jeg var ung og single - men da hadde jo ikke denne boken kommet ut. Jeg kikket på den i en bokhandel og lo høyt, det var grunnen til at jeg tok denne.

Boken er filmatisert, men det må være noe nokså annet, for det er ikke noe handling i boken, den er heller bygget opp som en Klara Klok-. Den er bygget opp med et utgangpunkt: Greg hører på de smarte damene som snakker om "datene" sine, og forklarer på ulike måter hvorfor den og den typen ikke har ringt opp igjen. Greg skjærer igjennom: He is just not that in to you.
Så er boken bygget opp som leserbrev, ulike damer kommer med sine case, og Greg svarer. Det samme hver gang. He is just not that in to you. Uanstt hvordan fyrene sier det, så er det det det betyr. Forhold der han aldri ringer. Han ber deg ikke ut. Det er ikke sex. Han er slem. Han forsvinner. Han ditt, han datt. Han vil ikke si det, nei han hater å innrømme det. Men: He is just not that in to you.

Dette er en bok som skal tale til kvinner utenfor faste relasjoner (og i dem også, om de er sammen med menn som ikke er gode nok), for å stramme dem opp og lære dem å ikke ta imot dritt. "You already have an asshole. You don't need another". Alle case ender med det samme: kvitt deg med fyren. Han er simpelten ikke nok interessert.
Ja, hva skal jeg si? Mitt kvinnesaksjeg burde reagert moralsk på dette, for her er det sort-hvitt og ikke nyansert, men jeg synes det var kjempemorsomt. Og selv om dette er en lettbent og morsom bok, er det også mye fornuft her. Hard, men brutalt. He is just not that in to you. Se det i øynene og gå videre. Og når Greg blir for kategorisk, kommer Liz inn med noen refleksjoner.
Jeg synes denne var smart og morsom, lett å lese, mye å humre over.


Ang illustrasjonen: F.eks er det helt klinkende klart i boken. Menn som ikke ringer. Dropp dem. Menn som lar deg vente for lenge. Dropp dem. Kan du be noen ut på en date? Absolutt, absolutt ikke. Det må mannen gjøre om du skal bli gift! Ja, slå den, jenter, det står der!

Anbefales: morsom for jenter! Vi ler av dem og mest av oss selv.

2 kommentarer:

  1. Eg har ikkje lest denne, men eg elsker filmen:-)

    SvarSlett
  2. Denne skal jeg skrive ned og huske på til en gang jeg trenger noe mer chic lit!

    SvarSlett