torsdag 7. juli 2011

Trivielt, men viktig? A Game of Thrones, et sitat og Tellkamp, Tårnet, et sitat

Jeg ser for tiden på HBO-filmatiseringen av A Game of Thrones, første bok i serien A Song of Ice and Fire av George R.R. Martins. I går var det en scene og en replikkutveksling som jeg likte veldig godt, og som jeg har tenkt på i hele dag. Lette nå etter scenen i boken, men i boken er den ikke. Må ha blitt nyskrevet for serien. Jeg tar det på husken. Scenen er klassisk: Gammel erfaren mann/kvinne lærer opp ung jente/gutt i en viktig kunst. Bare tenk Karate Kid. Kill Bill. Nåja, her er det den erfarne sverdmesteren Syrio og jenten/barnet Arya. Arya kan ikke konsentrere seg, men får ikke slippe unna lærermesteren. Her skal det overleves!
- Do you hold to the old Gods or the new Gods?
- The Old ones, Sir.
--sverdfekting
- There is only one God!
--sverdfekting
- And his name is Death!
--sverdfekting
- And what do you say to Death?
Hoderisting.
- I don't know, Sir.
- You say: Not today. Not today!

Gullkorn i triviallitteraturen? Da husker jeg på en bok jeg leste i fjor, Tårnet av Uwe Tellkamp. En veldig bra bok, og jeg husker mye derfra, og mange gode sitat og refleksjoner. Dette handler om forholdet mellom lav og høy kunst: Det er Richard, kirurgen, som lar tankene spinne,på vei til elskerinnen og sitt yngste barn, hemmelig for kone og resten av familien, gjennom mange år:

"Femti år, tenkte han, og mange minner. Du er full av minner, men hvor er det blitt av ungdommen din? Latteren, opprømtheten, den uslåelige energien? Vinden, vinden blåser gjennom håret ditt. Det hadde han nylig lest et sted, antagelig i et blad av den typen som sykesøstrene leste på nattskiftet, eller kanskje det var en linje fra en eller annen slager, en av disse tvers igjennom banale sangene som ble spilt [... ] ett eneste ord eller én eneste linje, innimellom alle de sammensnekrede frasene, som traff en nerve også hos ham, en nerve som alle de seriøse, komplekse og harmoniske unike og langt rikere partiturene bommet på, og som man forhold seg likegyldig til. De tonte fyldig, men trengte ikke inn til hjertets innerste ... der hvor hemmeligheten lå, uutgrunnelig for alle, også for ens nærmeste. "

Se også: Min kommentar om Uwe Tellkamps Tårnet på den gamle bloggen min.
Se også: Min korte kommentar om A song of Ice and Fire. Neste bok i serien slippes 12. juli! Den er forhåndsbestilt og betalt og snart på vei hjem til meg!!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar