lørdag 28. juli 2012

Sommer-gjensyn med Morgan Kane

En kamerat skrev til meg at han leste gamle Morgan Kane-bøker i sommer, og jeg tenkte: Det vil jeg og!
Har lest tre. Den første, Oklahoma Terror, husker jeg for dette bildet: Kane ser en bevegelse ved et hushjørne, en hvit ende, han tror det er en hjort. Men det er en kvinne, som liker å ta solbad og skal lokke Kane i en felle. Som ung tenkte jeg: om hun solte seg naken burde ikke hun vært hvit på baken. Logisk brist! Ti poeng til den unge Solveig.

Gribbene i Sierra Madre synes jeg var bra! Her virker det mer etterrettelig. Kanskje en bok om indianere bør komme på leselisten?

Den aller første Morgen Kane-boken, Uten Nåde, synes jeg også er bra. Her er jo tonen med hasard-spillingen tydelig, akkurat det trekket kommer mindre frem etterhvert (tenker på introen: "Svak for kvinner og hasard..."). Når jeg tenker på at Louis Masterson/Kjell Halbing skrev så mange bøker, så synes jeg at han hadde plottet og personen veldig klart for seg allerede her i starten, den spennende fortellingen om hvordan Kane fikk sitt stjerneformede arr på høyre håndbak, møtet med Linda etc.
Når det gjelder erotikken, er jeg redd det gjorde større inntrykk i mine tidlige år.

Forresten så har Willy Dahl skrevet morsomt om Morgen Kane og Clay Allison.

Konklusjon: fint gjensyn, som passer en regntung julidag i hytte.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar