søndag 2. oktober 2011

Sakprosa: Organisasjonsutvikling i sykehus - Irene Sørås

Organisasjonsutvikling i sykehus Debattene raser i avisene, og det er stadig innlegg om hvor forferdelig alt er blitt. Legene har stadig mindre tid til pasientene, det er rapporter og skriving og over-byråkratisering overalt. Særlig ille i Helse Sør-Øst for tiden, men også her i Helse Bergen har vi nettopp hatt / har en stor sak om nytt datasystem innført, tusenvis av pasienter ikke innkalt til kontroller (blant annet min sønn, uten at det har vært noen krise..), og en pasient mulig død på Haraldsplass---

Jeg vet ikke hva jeg skal tro om dette. På den ene siden er det helt sikkert at det er problemer ute i sykehusene som er store og spesialiserte, særlig "mellom leddene". Og de stadige sammenslåingene, hva er de svaret på, og hva var problemet med de gamle systemene? Når det gjelder innføring av datasystemer, så er det for meg klart at det må være elektroniske datasystemer i et moderne sykehus, og så rart at det ikke er mulig å lage systemer som kan brukes... Men da tenker jeg igjen at jeg knapt vet hva jeg kan tro. Best å holde seg frisk. Jeg hører legene roper høyt på alt som er galt, og alt som hadde vært bedre dersom det hadde vært leger som hadde bestemt alt mulig. Jeg vet ikke hva jeg skal tro om det heller, men merker at jeg har en liten motstand mot den tanken, sånn generelt sett---

Nåja, jeg har iallefall lest boken "Organisasjonsutvikling i sykehus". Den tar for seg - ikke den "store" organiseringen med sammenslåinger og helseforetak, men heller den mindre organiseringen, er det mulig å drive forbedringsarbeid i sykehus? Ulike teorier og metoder blir diskutert, og eksempler på hvordan ulike metoder har blitt brukt i ulike typer forbedringsarbeid i norske sykehus. En diskusjon om hvorvidt teorier utarbeidet i en type virksomhet, kan overføres til en annen type, med suksess. Til slutt en advarsel mot for stor tro på slike metoder og tilnærminger..

Jeg har ikke akkurat blitt klokere på hva som egentlig foregår i sykehussektoren, og kan derfor ikke si noe om all frustrasjonen som skyller over oss fra helsepersonellet via media. Fra dette hold vil jo denne boken være nok et gufs fra helvete - teorier om endringer når ingenting bør endres, dvs - det bør endres tilbake til det som var (hva var det som var...). Men denne boken er som sagt et talsrør for de små og konkrete endringene: hvorfor er liggetiden lenger ved akkurat den ene posten? Hvorfor må pasientene på polikinikken vente så lenge? Hvorfor er folk så misfornøyde på post 4, etc. Lettlest bok med smakeprøver av ulike endringsteorier.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar