lørdag 24. september 2011

Litt om hvorfor det er så bra med bøker

Når livet butter i mot - hvordan kan litteraturen - bøker, dikt, sitater, det andre har sagt og tenkt - være til hjelp og viktig? Dette tenker jeg:
  • Jeg kan få en pause fra virkeligheten.
    Å flykte, eller la seg fange, eller gli inn i - en annen virkelighet, andres problemer, andres gleder og opplevelser, gir en kjærkommen pause fra egen virkelighet. Jeg har alltid kunnet gjøre dette, selv hvor opprørt og stresset jeg er. Åpne en bok (bør være engasjerende), og forsvinne inn i noe annet, og dermed gi meg selv en pause, en hvil før jeg må i gang igjen med eget liv.
  • Å få perspektiver på ting.
    Mange husker jo den vakre filmen "Mitt liv som hund" og den kloke besvergelsen der: "man måste jämföra". Man kan jo ikke sammenligne alle sine problemer ned til bagateller som forsvinner, men litt perspektiv er jo uansett interessant. F.eks at det er bedre å gråte i sin egen varme seng, enn i slummen i Bombay.
  • Å hente styrke og inspirasjon
    Mange av fortellingene og skikkelsene i bøkene inspirerer meg. An-Magritt, for eksempel, som alltid kjemper, og ikke gir seg. Hun mister fotfeste, men reiser seg igjen. Jane Eyre gjør det samme. Føler sterkt, lider, skaper seg et nytt liv. Lucy Snowe ditto.  Beskrivelser av motgang, og folk som rakrygget gjennom det. Ikke uten å ha det vondt, men uten å gi seg og uten å miste seg selv.
  • Kloke ord til trøst
    Et vell av sitater fra bøker og dikt kommer glir gjennom hodet mitt til stadighet, og legger seg som en lindrende hinne over onde følelser, eller av og til sier ting slik at man står "forklaret" igjen. Små sitater fra dikt jeg har lest for lenge siden, som plutselig kommer frem igjen.
  • Å lære noe.
    Av og til trenger man rett og slett ny kunnskap for å løse en situasjon. For meg er det en typisk ting å tenke: Det finnes vel en bok om dette... Og det er så viselig innrettet her i verden, at det finnes nesten en bok om ethvert problem! Les og bli klok.

    We mortals, men and women, devour many a disappointment between breakfast and dinner-time; keep back the tears and look a little pale about the lips, and in answer to inquiries say, "Oh, nothing!" Pride helps us; and pride is not a bad thing when it only urges us to hide our own hurts--not to hurt others. (Fra Georg Eliot: Middlemarch)

    "Always be kind, for everyone is fighting a hard battle". Platon

    Se også Stein Mehrens fantastiske dikt "Der stien tar slutt" på Trebloggen min!





 

1 kommentar: